اخبار روز سینمای ایران وجهان
تاریخ : پنجشنبه ٢٠ بهمن ۱۳٩٠
نویسنده : حمید رضا صالحی
نظرات ()

کارگردان: داریوش مهرجویی
بازیگران: حامد بهداد، لیلا حاتمی، طناز طباطبایی، فردوس کاویانی، همایون ارشادی، اردشیر رستمی، امیدروحانی، کامشاد کوشان، علی عابدینی، کیانوش گرامی، سیمون سیمونیان، میترا حجار.

فیلم نارنجی پوش

حامد آبان که عکاس حرفه‌ای نشریات است با خواندن کتابی، چنان تحت تاثیر پالایش محیط‌زیست قرار می‌گیرد که با لباس نارنجی مخصوص رفتگران به شهرداری می‌رود تا استخدام شود و به عنوان «نارنجی‌پوش لیسانسه» به شهرت می‌رسد، اما اعتبار و محبوبیت حامد آبان زندگی خصوصی‌اش را دچار مشکلاتی می‌کند.

داریوش مهرجویی این سال‌ها را چگونه باید تحلیل کرد؟ این سوالی است که علاقه‌مندان سینمای مهرجویی در یک دهه اخیر با آن مواجه شده‌اند. پرداخت پالوده و ساختار سینمایی محکم و کمال‌یافته فیلم‌های مهرجویی به عنوان بهترین کارگردان سینمای ایران در حد فاصل سال‌های65 تا76، به تدریج جای خود را به نگاهی سرخوشانه داد که در آن حسی از صمیمیت بیشتر از دغدغه‌های فرمال برای استاد اهمیت یافت. این نگاه در سینمای مهرجویی با «مهمان مامان» آغاز شد و البته فضای سرخوشانه‌اش با استقبال مواجه شد. حتی در فیلم تلخ «سنتوری» هم باز می‌شد نوعی از رهاشدگی با پرداختی غریزی را مشاهده کرد. انگار مهرجویی
پس از سال‌ها فیلمسازی به این نقطه رسیده بود که گرما و حس و حال حاکم بر صحنه بیشتر از توجه به جزئیات (که روزگاری بیشتر و بهتر از هر فیلمساز دیگری به آن می‌پرداخت) اهمیت دارد. تلخی سنتوری با حاشیه‌هایی که برایش پیش آمد مضاعف شد و پس از آن در 2فیلم بعدی مهرجویی تلخی تراژیک جایش را به سرخوشی و سبکبالی داد.

اپیزود«تهران: روزهای آشنایی» مهرجویی حتی میدان همیشه شلوغ آزادی را هم منطبق با قصه پریانی که تعریف می‌کرد، شیک و دلپذیر نشان داد. فاصله طبقاتی هر دم فزاینده و تنش‌های اجتماعی را نادیده گرفت تا پولدارهای مهربان دست طبقه فرودست را بگیرند؛ سرخوشی‌ای که با به تصویر کشیدن آرمانشهری همراه بود که شاید با شتاب زندگی در یک پایتخت همخوانی ندارد و البته از سوی دیگر روحیات تازه مهرجویی را به نمایش می‌گذاشت. در «آسمان محبوب» هم این روحیه این‌بار برای روایت داستانی با بار فانتزی و در دل‌روستا به کار گرفته شد؛ فیلمی که سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران بیست‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را گرفت اما کمتر منتقدی دوستش داشت.

قصه عجیب نارنجی‌پوش هم می‌گوید که مهرجویی همچنان سرخوش از کشف و شهودهای تازه‌اش است. اینکه یک عکاس تصمیم می‌گیرد به لباس رفتگران شهرداری دربیاید و این اتفاق تاثیرات شگرفی بر زندگی خود و نزدیکانش می‌گذارد و این نقل قول از مهرجویی تا حدودی می‌تواند نشان دهد که خالق «دایره مینا» و «هامون» این روزها به چه می‌اندیشد و چگونه فیلم می‌سازد؛«برای نارنجی‌پوش هیچ صدایی زیباتر از برخورد جارو روی زمین نیست. یک حرکت آهنگین که نه تنها زمین را از غبار و آشغال می‌روبد که ذهن و روان خسته و پریشان او را نیز پالایش می‌دهد. او در دل نیمه‌شب، تنها و خستگی‌ناپذیر و به نوعی با جارویش زمزمه می‌کند و گویی صدایش در شهر می‌پیچد که سمن‌بویان غبار غم چو بنشینند بنشانند/ پری‌رویان قرار از دل چو بستیزند بستانند».

نارنجی پوش یکی از پربازیگرترین فیلم‌های جشنواره امسال است. حامد بهداد پس از همکاری موفقش با مسعودکیمیایی که سال گذشته سیمرغ بلورین را هم سرانجام برایش به ارمغان آورد، این‌بار در فیلمی از مهرجویی ظاهر شده؛ آن هم در نقش اصلی برای او که این سال‌ها با نقش‌های مکمل پله‌های صعودی را پیموده است. لیلا حاتمی هم پس از «لیلا»، «میکس» و «آسمان محبوب» چهارمین همکاری‌اش با مهرجویی را تجربه کرده است.

طناز طباطبایی نقش دختر خبرنگاری را بازی می‌کند که در به شهرت رساندن حامد آبان(بهداد) تاثیر بسزایی دارد و امید روحانی، همایون ارشادی و فردوس کاویانی از دیگر بازیگران نارنجی‌پوش هستند که پیش از این هم در آثار مهرجویی ایفای نقش کرده بودند. بازی اردشیر رستمی بازیگر سریال «شهریار» در نقش خاص و میترا حجار هم در نوع خود جالب توجه است. نارنجی‌پوش یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال است که توسط شاخص‌ترین کارگردان حاضر در این رخداد سینمایی ساخته شده است؛ تنها نماینده نسل اول فیلمسازان ایرانی و از پیش‌قراولان موج نوی سینمای ایران در اواخر دهه40 و اوایل دهه50 . هوش بالای مهرجویی و قدرت انطباق فوق‌العاده‌اش با شرایط جدید را هم نباید فراموش کرد. حتی اگر فیلم قبلی‌اش ناامید‌کننده بوده باشد، آن‌قدر فیلم درخشان در کارنامه‌اش دارد که نمی‌توان کنجکاو تماشای نارنجی‌پوش نبود.

منبع:همشهری


برچسب‌ها: سینمای ایران
آخرین مطالب
   
 

اخبار روز سینمای ایران وجهان