اخبار روز سینمای ایران وجهان
تاریخ : چهارشنبه ۳٠ اردیبهشت ۱۳٩٤
نویسنده : حمید رضا صالحی
نظرات ()
یکی از فیلم‌هایی که در جشنواره امسال کن که از 23 اردیبهشت شروع شده و یکشنبه شب آینده (3 خرداد) پایان می‌گیرد، مورد استقبال واقع شده، کارتون تازه‌ای از پیکسار، شرکت معروف و متخصص در زمینه آثار انیمیشن به نام «Inside Out» است.
"رایلی" رو در رو با 5 فاکتور حیاتی

هیه و پخش موفقیت آمیز این فیلم در کن و سپس شروع اکران عمومی آن در جهان از روز 30 خرداد ماه امسال زمانی مهمتر جلوه می‌کند که در نظر بگیریم پیکسار به عنوان شریک و زیرمجموعه والت دیسنی تا پایان سال جاری (میلادی) را در زمینه کارتون سازی به خودش مرخصی داده است تا فرصت کافی برای بازبینی ایده‌های شغلی‌اش و در صورت امکان تدوین و اجرای فرمول‌هایی جدید داشته باشد. برای دنیای انیمیشن که معمولاً کارها در آن با سرعتی فراوان انجام می‌شود، مرخصی یک ساله به اندازه 10 سال جلوه می‌کند اما کیفیت این کارتون تازه به قدری خوب است که پیکسار می‌تواند مطمئن باشد اگر غیبتش طولانی‌تر از این هم بشود، «Inside Out» آن قدر ذخایر گران به جا می‌گذارد که همه روزهای خالی را پوشش بدهد. در دهه اخیر پیت داکتر تبدیل به یکی از بهترین کارگردانان فیلم‌های کارتونی شده و سند روشن آن ساخته شدن Blockbusterهای کارتونی توسط وی همچون «شرکت هیولاها» و «بالا» است و چنان آدمی پشت پروژه این انیمیشن جدید هم بوده‌ است. اگر داکتر بعد از کسب جایزه اسکار برترین کارتون سال 2009 به خاطر «Up» انیمیشن دیگری را تا فیلم فعلی‌اش نساخت، به این سبب بود که می‌خواست اوضاع را برآورد کند و قادر به ارائه مواردی باشد که در کارتون‌های قبلی به آنها دسترسی نبوده است. داکتر که با Inside Out به آن حد و مرزها رسیده است، اوایل این هفته در کن، مکانی که این فیلم در بخش خارج از مسابقه پخش شد، گفت: سؤالی که دائماً از خودم می‌پرسیدم، این بود که چه بکنم که هم کارم تازه باشد و هم به کلی از مسایل جاری در جهان و نکات مبتلا به مردم دور جلوه نکند. شما می‌توانید در راه نوگرایی همه چیز را متفاوت سازید اما اگر قصه‌تان چیزی باشد که مردم آن را درک نکنند و درد خود ندانند، کارتان تمام است. بر این اساس «Inside Out» با شکل و فرمی تازه اما واقعی آغاز به شکل گیری کرد و داکتر در این راه ابتدا از اطرافیانش ایده گرفت. دختر او الی که به جای کاراکتری با همین نام در فیلم کارتونی «Up» صحبت کرده بود، در کودکی چنان سرشار از انرژی بود که نمی‌شد او را جمع کرد اما به محض این که به 11، 12 سالگی رسید، شروع به تغییر شخصیت کرد و سنگین‌تر و درون‌گرا شد و داکتر پیوسته افسوس روزهای شاد کودکی او را می‌خورد.
«Inside Out» کارتونی در همین خصوص و درباره دختربچه‌ای همچون الی و با نام رایلی اندرسون است که وقتی خردسال است، از دیوار راست هم بالا می‌رود اما با رسیدن 12 سالگی‌اش آرام و قدری انزوا طلب می‌شود و داکتر برای نشان دادن شرایط درونی او 5 فاکتور احساسی وی را تشریح می‌کند و رفتار رایلی را در تقابل با خصلت‌های متفاوت به نمایش می‌گذارد. این خصلت‌ها که هر یک با صدای یک گوینده و هنرمند با رایلی حرف می‌زنند و چانه‌زنی می‌کنند، عبارت‌اند از: خشم (با صدای لوییس بلک)، سرخوردگی (میندی کالینگ)، ترس (بیل هادر)، غم (فیلیس اسمیت) و سرانجام شادی (ایمی پولر). داکتر با قرار دادن همه این خصلت‌ها روبروی روحیات و افکار رایلی و چگونگی کنار آمدن وی با آنها، از بلوغ این کاراکتر و حرکتش به سوی دنیای تازه‌ای در زندگی (دوران جوانی) می‌گوید و به لطف توانمندی‌های فنی پیکسار در تدوین کارتون‌های کامپیوتری «Inside Out» را تحویل بینندگان می‌دهد. انیمیشنی که بعد از کن به سوی دو فستیوال عمده دیگر هم پر خواهد کشید تا ثابت شود که بر خلاف باورهای سابق انیمیشن‌ها فقط مختص اکران عمومی نیستند بلکه در سخت‌ترین شرایط و در مهمترین فستیوال‌ها مثل کن هم قادر به خودنمایی‌اند.

منبع:بانی فیلم


برچسب‌ها: سینمای جهان
آخرین مطالب
   
 

اخبار روز سینمای ایران وجهان